Om oss
Vi upptäcker, förhindrar och förebygger felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Vi ska även hantera betalningsuppdrag från beslutande myndigheter.
Dataanalys och granskning
Genom dataanalys och granskning ska vi bidra till att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Det kan exempelvis handla om att minska välfärdsbrott och felaktiga utbetalningar med koppling till organiserad brottslighet.
Vi
- gör dataanalyser för att identifiera utbetalningar som har högre risk att vara felaktiga
- utför inledande granskningar genom att gå igenom riskutbetalningar från dataanalysen för att identifiera felaktiga utbetalningar
- utför fördjupade granskningar när det finns anledning att anta att det har skett en felaktig utbetalning och det finns behov av mer information för att undersöka detta
- utvecklar och sprider kunskap om beteenden, upplägg och metoder i välfärdsbrottslighet och andra felaktiga utbetalningar till beslutande myndigheter och andra brottsförebyggande aktörer
- bidrar med data och analyser till den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottlighet.
De misstänkta felaktiga utbetalningar som vi hittar, överlämnas till de beslutande myndigheterna (Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket) och arbetslöshetskassorna. Samhällets förmåga att motverka välfärdsbrottslighet kommer även att stärkas genom att myndigheter, arbetslöshetskassor och den statliga förvaltningen ökar sin kunskap inom området. Tillsammans kan vi förebygga, upptäcka och förhindra organiserad brottslighet, ekonomisk brottslighet samt återkommande avsiktliga fel.
Betalningsförmedling
Vi ska hantera betalningsuppdrag från beslutande myndigheter genom ett system med transaktionskonto. Betalningsuppdragen kommer från statliga myndigheter som Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Systemet ska vara robust, stabilt, säkert och kostnadseffektivt.
Vi kommer bland annat att
- ansvara för utbetalningar från de anslutna statliga välfärdssystemen, samt utbetalningar från skattekontot hos Skatteverket via systemet med transaktionskonto
- hantera förvaltning av uppgifter om betalningsmottagares bankkonton
- ge service till betalningsmottagare och andra avseende systemet med transaktionskonto.
Senast den 1 januari 2027 ska alla utbetalningar som omfattas administreras via systemet med transaktionskonto.
Frågor och svar
-
När sker utbetalningar via Utbetalningsmyndigheten?
Systemet med transaktionskonto ska vara infört den 1 januari 2027.
-
Vart vänder jag mig med frågor om utbetalningar?
Om du saknar information om en utbetalning eller har frågor om ett beslut vänder du dig till den myndighet som du kontaktade vid ansökan om en förmån.
-
Vilka brott fokuserar Utbetalningsmyndigheten på?
I ett inledande skede under 2024 kommer Utbetalningsmyndigheten primärt att fokusera på två typer av bidragsbrott:– Felaktigt utbetalda förmåner där mottagaren arbetar och samtidigt tar emot en ersättning som ska ersätta inkomsten, exempelvis sjukpenning eller olika anställningsstöd.– Felaktigt utbetalda förmåner till personer som flyttat utomlands men ändå tar emot förmåner som man bara har rätt till om man bor i Sverige, exempelvis bostadsbidrag, barnbidrag och garantipension.Genom Utbetalningsmyndighetens dataanalys och granskning kommer dessa typer av felaktiga utbetalningar kunna upptäckas i en mycket större omfattning än tidigare.